Δευτέρα 29 Σεπτεμβρίου 2014

ΠΟΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΑΓΑΠΑΝΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΤΗ ΝΟΜΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ (ΠΡΟΣΟΧΗ : ΣΟΣΑΡΕΣ)



Τα θέματα αυτά πέφτουν συνέχεια στις εξετάσεις εξαμήνου της Νομικής Αθηνών, τα παραθέτω γιατί έχουν πέσει και στις κατατακτήριες και κάποια ακόμα δεν έχουν πέσει:


1.   Έννοια και διακρίσεις του Συντάγματος. (ΣΟΣ) (ΣΟΣ)
2.   Ποια τα όργανα του κράτους και οι κυριότερες διακρίσεις τους;
3.   Ποια είναι η ποινική ευθύνη του ΠτΔ κατά το ισχύον ελληνικό δίκαιο; (ΣΟΣ)
4.   Η κοινοβουλευτική αρχή. (ΣΟΣ) (ΣΟΣ)
5.   Διακρίσεις δημοψηφισμάτων. (ΣΟΣ) (ΣΟΣ)
6.   Διάκριση τυπικών συνταγμάτων. (ΣΟΣ)
7.   Ομοσπονδιακό κράτος και ομοσπονδία ή συνομοσπονδία κρατών.
8.   Η διάκριση ανάμεσα σε συνθήκες του πολιτεύματος και συνταγματικού εθίμου. (ΣΟΣ) (ΕΠΕΣΕ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΤΑΚΤΗΡΙΕΣ)
9.   Έλεγχος συνταγματικότητας των νόμων από ΠτΔ (αναπομπή). (ΣΟΣ) (ΣΟΣ)
10.               Συγκρίνατε το ανεύθυνο και το ακαταδίωκτο των βουλευτών (61 & 62 άρθρα). (ΣΟΣ) (ΕΠΕΣΕ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΤΑΚΤΗΡΙΕΣ)
11.               Ο δικαστικός έλεγχος στην αναθεώρηση των νόμων. (ΣΟΣ)
12.               Διάχυτος, συγκεκριμένος και παρεμπίπτων έλεγχος συνταγματικότητας των νόμων. (ΣΟΣ)
13.               Συγκρίνατε τις πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και τις κανονιστικές πράξεις της εκτελεστικής εξουσίας. (ΣΟΣ) (ΕΠΕΣΕ ΣΤΙΣ ΚΑΤΑΤΑΚΤΗΡΙΕΣ)
14.               Ο κανονισμός της βουλής σε σχέση με τον τυπικό νόμο.
15.               Η θέση του προέδρου της δημοκρατίας πριν και μετά την συνταγματική αναθεώρηση του 1986. (ΣΟΣ) (ΣΟΣ) (ΣΟΣ)
16.               Η προεδρική διάλυση της βουλής. (ΣΟΣ) (ΣΟΣ) (ΣΟΣ)
17.               Αναπλήρωση πρωθυπουργού.

ΤΙ ΕΧΕΙ ΠΕΣΕΙ ΑΠΟ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΝΟΜΙΚΗ ΑΘΗΝΩΝ ΑΠΟ 2001 ΚΑΙ ΜΕΤΑ

 Φέτος, μπορεί να πέσει συνταγματική ιστορία αντί για ένα θέμα συνταγματικού δικαίου οπότε ας έχουμε υπόψη μας τα παρακάτω:




ΘΕΜΑ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2001(ΣΟΣ)
Ποια η συμβολή των 3 επαναστατικών συνταγμάτων (Άστρους, Επιδαύρου και Τροιζήνας) στη διαμόρφωση του σημερινού συντάγματος;
ΘΕΜΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2001
Τα χαρακτηριστικά της τριετίας 1917-1920.
ΘΕΜΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2003
Συνταγματικά αίτια εθνικού διχασμού και το Σύνταγμα του 1927.
ΘΕΜΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2004
Που οφείλεται κατά την γνώμη σας η επιλογή του Γεωργίου Γλύξμπουργκ του Α’ ως βασιλιά μετά την κατάργηση της δυναστείας του Όθωνα;
Η συζήτηση για την εγκαθίδρυση της αβασίλευτης δημοκρατίας ενώπιον της Δ’ Συντακτικής Συνέλευσης.
ΘΕΜΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2004(ΣΟΣ)
Συγκρίνατε το πολίτευμα του Καποδίστρια και το πολίτευμα του Όθωνα.
ΘΕΜΑ ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2005(ΣΟΣ)
Το κίνημα στο Γουδί.
ΘΕΜΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2005(ΣΟΣ)
Το ζήτημα της δεύτερης βουλής στο σχέδιο και την εκπόνηση των συνταγμάτων του 1844 και του 1864 (σε συνδυασμό με το σήμερα που ξανασυζητάτε το θέμα κάτω και άνω βουλής).
Το ζήτημα της ύπαρξης δύο κυβερνήσεων κατά την περίοδο 1915-1916.
ΘΕΜΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2006
Το σύστημα της κυβερνώσας βουλής την περίοδο 1862-1863.
ΘΕΜΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2006
Που τοποθετείται χρονικά και ποια είναι η συνταγματική σημασία του «παρασυντάγματος» στην μεταπολεμική Ελλάδα; (μόνο του τέτοιο θέμα δεν πέφτει)
ΘΕΜΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2006(ΣΟΣ)
Η πηγή των εξουσιών στα Ελληνικά Συντάγματα του 19ου αιώνα (ωραιότατο θέμα συνταγματικής ιστορίας)
Η αντίδραση της διεθνούς κοινότητας στην στρατιωτική δικτατορία του 1967 (όχι).
ΘΕΜΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2007(ΣΟΣ)
Το σύστημα της κυβερνώσας βουλής στην ελληνική συνταγματική ιστορία (ωραιότατο θέμα συνταγματικής ιστορίας).
Η καθιέρωση της καθολικής ψηφοφορίας στην ελληνική συνταγματική ιστορία (μικρό θέμα, θα έλεγα όχι)
Τα γενικά χαρακτηριστικά των συνταγμάτων της δικτατορίας (1968-1973) (όχι βέβαια).
ΘΕΜΑ ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ 2008
Τα γεγονότα με συνταγματικό ενδιαφέρον που έλαβαν χώρα το έτος 1935.
Η κατοχύρωση της λαϊκής κυριαρχίας.
Διαδοχή Όθωνα.
ΘΕΜΑ ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ 2008(ΣΟΣ)
Το σύστημα κυβερνώσης βουλής στην συνταγματική ιστορία (πέφτει συνέχεια στη σχολή, γιατί άραγε;)
Η υπηρεσιακή κυβέρνηση στην συνταγματική ιστορία (ωραιότατο θέμα συνταγματικής ιστορίας).

ΛΥΜΕΝΑ ΘΕΜΑΤΑ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ ΚΑΤΑΤΑΚΤΗΡΙΩΝ ΝΟΜΙΚΗΣ ΑΘΗΝΑΣ

Έχω αναρτήσει στο πλάι λυμένα τα θέματα κατατακτηρίων εξετάσεων 2012-2013 & 2013-2014 και για όσους δεν κλικάρανε, τα αναρτώ κι εδώ:


ΘΕΜΑ 2012-2013 ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

ΘΕΜΑ 2013-2014 ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ

Πάρτε μια γεύση για το πως απαντάμε... για να περάσουμε συνταγματικό.


Φιλικά,
Λίνα.

Υ.Γ. Έχω απαντήσει και σε όλα τα θέματα της Ιστορίας Δικαίου που έχουν πέσει, είναι στο πλάι, θα τα δείτε.

Κυριακή 28 Σεπτεμβρίου 2014

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΓΙΑ ΝΟΜΙΚΗ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ

Παιδιά,

Όσοι δίνετε φέτος ΝΟΜΙΚΗ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ και δεν έχετε χρήματα για βιβλία ή φροντιστήρια μπείτε μέσα στο site της Αρτεμης Τρίκης η οποία φοιτεί στη Νομική Αθηνών και κάνει σημειώσεις για όποια βιβλία μέχρι στιγμής έχει διδαχτεί.

Είναι πολύ καλές, τις συστήνω ανεπιφύλακτα (παρόλο που είναι λίγο συνοπτικές δεν παραλείπουν καμία λεπτομέρεια).

Οπότε για τα μαθήματα:

Στοιχεία αστικού δικαίου διαβάστε:

ΑΣΤΙΚΟ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ NOMONOTES.BLOGPOST.GR 

ENOXIKO ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ NOMONOTES.BLOGSPOT.GR 

ΕΜΠΡΑΓΜΑΤΟ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ NOMONOTES.BLOGSPOT.GR 

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΠΑΠΑΧΡΙΣΤΟΥ NOMONOTES.BLOGSPOT.GR 

Εννοείται ότι θα διαβάσετε μόνο τα σημεία που αναφέρει η ύλη των κατατακτηρίων που αναφέρεται στην ανακοίνωση των κατατακτηρίων. Λείπει η πολιτική δικονομία (θα την καλύψω εγώ με επόμενη ανάρτηση), επίσης λείπει η εξ αδιαθέτου διαδοχή από το κληρονομικό δίκαιο που και αυτή μπορώ να την καλύψω με επόμενη ανάρτηση.

Στοιχεία ποινικού δικαίου διαβάστε:

ΠΟΙΝΙΚΟ ΜΥΛΩΝΟΠΟΥΛΟΣ NOMONOTES.BLOGSPOT.GR 

Όσον αφορά την ποινική δικονομία, έχω εγώ βιβλίο και θα αναρτήσω σημειώσεις σύμφωνα με την ύλη.

Στοιχεία δημοσίου δικαίου διαβάστε:

ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΠΑΝΤΕΛΗΣ NOMONOTES.BLOGSPOT.GR 

ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΟ NOMONOTES.BLOGSPOT.GR 

Λείπει το φορολογικό δίκαιο (έννοια και διακρίσεις φόρων) θα τα βρω και θα τα αναρτήσω σε επόμενη φορά.


Καλή Ανάγνωση και εύχομαι σε όλους καλή επιτυχία!!!



 


Τρίτη 23 Σεπτεμβρίου 2014

ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΕΚΛΟΓΗΣ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ (ΑΝΑΔΕΙΞΗ ΠΤΔ)



Η όλη διαδικασία ανάδειξης του Προέδρου της Δημοκρατίας εκτυλίσσεται σε δύο στάδια, την πρόταση και την εκλογή. Δεν μεσολαβεί τρίτο στάδιο, διορισμός του Προέδρου της Δημοκρατίας.
Είναι γεγονός ότι η Ελλάδα  αποτελεί το μοναδικό παράδειγμα κοινοβουλευτικής δημοκρατίας στη δυτική Ευρώπη που στηρίζεται στο σύστημα της έμμεσης εκλογής του Αρχηγού του κράτους από το μοναδικό αντιπροσωπευτικό σώμα που διαθέτει, τη βουλή. Την έμμεση εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας προέβλεπαν τα ελληνικά Συντάγματα του 1925 και του 1927. Έμμεση εκλογή του ΠτΔ επίσης προβλέπουν τα Συντάγματα των ΗΠΑ, της Γερμανίας και της Ιταλίας. Άμεση εκλογή καθιερώνουν τα Συντάγματα της Αυστρίας, της Γαλλίας από το 1962, της Ιρλανδίας και της Ισλανδίας.
Η άμεση εκλογή του ΠτΔ σε καμία περίπτωση δεν είναι σε αντίθεση με τις θεμελιώδεις αρχές του κοινοβουλευτικού συστήματος και δεν μπορεί να θεωρηθεί αντισυνταγματική σε περίπτωση που προταθεί. Επιπλέον θα ενίσχυε τον ρυθμιστικό ρόλο του Προέδρου αλλά και την δημοκρατική αρχή. Κατά άλλη άποψη, όμως, η έμμεση ανάδειξη του Προέδρου της Δημοκρατίας συνάδει καλύτερα με τον ρόλο του αφού δεν απαιτείται να έχει τη λαϊκή νομιμοποίηση για την άσκηση των καθηκόντων του.
Κατά τη διάταξη του άρθρου 30 παρ. 1 του Συντάγματος ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας «εκλέγεται από τη βουλή». Τη διαδικασία της έμμεσης εκλογής ορίζει το Σύνταγμα στο άρθρο 32, το οποίο αναθεωρήθηκε το 1986. Ένα μήνα προτού λήξει η θητεία του εν ενεργεία ΠτΔ, η βουλή σε ειδική συνεδρίαση και με μυστική ψηφοφορία εκλέγει τον νέο Πρόεδρο, σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 1 του Συντάγματος. Η ρύθμιση αυτή διαφοροποιείται αναλόγως του αν πρόκειται για τακτική ή πρόωρη λήξη της πρεοεδρικής περιόδου. Πρόωρη λήξη της προεδρικής θητείας έχουμε όταν ο ΠτΔ αδυνατεί να εκπληρώσει τα καθήκοντά του ή παραιτήθηκε ή πέθανε και αν του έχει επιβληθεί η ποινή της εκπτώσεως. Στις περιπτώσεις αυτές η συνεδρίαση της βουλής πραγματοποιείται σε δέκα το πολύ μέρες από την πρόωρη λήξη της θητείας του προηγούμενου Προέδρου (άρθρο 32 παρ. 1 εδ. β' Σ). Της εκλογής δεν προηγείται συζήτηση. Εάν η βουλή είναι απούσα συγκαλείται εκτάκτως, ενώ αν έχει διαλυθεί με οποιδήποτε τρόπο η εκλογή αναβάλλεται μέχρι να συνταχθεί σε σώμα. Αναβολή της εκλογής μπορεί να γίνει το αργότερο για 20 ημέρες από τη συγκρότηση της νέας βουλής. Σύμφωνα με το άρθρο 32 παρ. 2 Σ «η εκλογή του ΠτΔ γίνεται σε κάθε περίπτωση για πλήρη θητεία».
Πρακτική συνθήκη του πολιτεύματος αποτελεί η εκλογή του περισσότερο συμπαθή και αποδεκτού από όλους τους βουλευτές υποψηφίου Προέδρου της Δημοκρατίας. Ωστόσο, όσον αφορά τη διαδικασία εκλογής, θα πρέπει να γίνει μια σημαντική διάκριση ανάμεσα στην πρόταση και την εκλογή. Η πρόταση ανήκει στα πολιτικά κόμματα, ενώ η εκλογή σε κρατικό όργανο και συγκεκριμένα στη βουλή. Το Σύνταγμα δεν περιέχει σχετική ρύθμιση που να αναφέρεται στην υποβολή προτάσεων. Η πρόταση των κομμάτων εξαρτάται από το καταστατικό τους και τη γενικότερη πρακτική που εφαρμόζουν. Για παράδειγμα, κατά την εκλογή του 1985 το ΠΑ.ΣΟ.Κ. πρότεινε τον εκλεγέντα πρόεδρο Χ. Σαρτζετάκη με απόφαση της κεντρικής του επιτροπής, ενώ η ΝΔ πρότεινε τον Κ. Καραμανλή με απόφαση της κοινοβουλευτικής της ομάδας. Σύμφωνο με το ΠΑ.ΣΟ.Κ. τάχθηκε το Κ.Κ.Ε. με απόφαση πάλι της κεντρικής του επιτροπής. Στις προεδρικές του 1995, από την άλλη, τόσο η κοινοβουλευτική ομάδα της ΝΔ,  όσο και της ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΝΟΙΞΗΣ εξουσιοδότησαν τους προέδρους των κομμάτων τους να αποφασίσουν για τον υποψήφιο που θα προτείνουν. Τον πρόεδρο του ΠΑ.ΣΟ.Κ. εξουσιοδότησε τόσο η κεντρική επιτροπή όσο και η κοινοβουλευτική ομάδα.
Για να εκλεγεί κάποιος ΠτΔ, πρέπει καταρχήν να συγκεντρώνει ορισμένα θετικά προσόντα, αφετέρου να μη συντρέχουν στο πρόσωπό του ορισμένες αρνητικές προϋποθέσεις ή αλλιώς κωλύματα.
Τα προσόντα κατά το άρθρο 31 Σ είναι τα εξής:
(α) Ελληνική ιθαγένεια: ο υποψήφιος Πρόεδρος πρέπει να είναι Έλληνας πολίτης πέντε τουλάχιστον χρόνια πριν την εκλογή.
(β) Ελληνική καταγωγή: ο υποψήφιος για το αξίωμα του ΠτΔ πρέπει να έχει πατέρα ή (μετά την αναθεώρηση του 2001) από μητέρα, ελληνική καταγωγή.
(γ) Ηλικία: συμπλήρωση του τεσσαρακοστού έτους της ηλικίας.
(δ) Νόμιμη ικανότητα του εκλέγειν: υπάρχει με την κτήση των ουσιαστικών προσόντων του εκλογέα και δεν απαιτείται εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους.
Το Σύνταγμα  ορίζει επίσης και ορισμένα κωλύματα εκλογής στο προεδρικό αξίωμα. Τα κωλύματα είναι αρνητικές προϋποθέσεις δηλαδή προϋποθέσεις που πρέπει να μην υπάρχουν για να εκλεγεί κάποιος ΠτΔ οι οποίες είναι οι εξής:
(α) Κώλυμα 3ης εκλογής: κατά το άρθρο 30 παρ. 5 Σ επανεκλογή του ίδιου προσώπου επιτρέπεται μόνο μία φορά. Το ίδιο πρόσωπο μπορεί να εκλεγεί μόνο δύο φορές, ανεξάρτητα αν είναι συνεχόμενες. Άρα ο συντακτικός νομοθέτης καθιερώνει κώλυμα επανεκλογής του ίδιου προσώπου για περισσότερες από δύο προεδρικές περιόδους. Το κώλυμα είναι απόλυτο και ισχύει σε κάθε περίπτωση.
(β) Κώλυμα παραίτησης: κατά την ερμηνευτική του άρθρου 32 ο ΠτΔ που παραιτείται πριν τη λήξη της θητείας του δεν μπορεί να λάβει μέρος στην εκλογή, που επακολουθεί εξαιτίας της παραίτησης του. Το κώλυμα είναι σχετικό: ισχύει μόνο για Προέδρους που έχουν εκλεγεί μία φορά, ισχύει όμως μόνο μετά από παραίτηση και αφορά μόνο την αμέσως μετά την παραίτηση διαδικασία. Εφόσον ο παραιτούμενος Πρόεδρος έχει διανύσει μία μόνο θητεία δεν αποκλείεται η επανεκλογή του σε μεταγενέστερη διαδικασία.
Η διαδικασία ανάδειξης του ΠτΔ μπορεί να διακριθεί σε δύο φάσεις, δηλαδή στην πρώτη, πριν από την ενδεχόμενη διάλυση της βουλής και στη δεύτερη, που λαμβάνει χώρα μόνο αν δεν κατορθωθεί η εκλογή στην πρώτη φάση.
Πρώτη φάση εκλογής: Σε αυτή τη φάση προβλέπονται τρεις ψηφοφορίες και δύο είδη πλειοψηφίας. Η φάση αυτή χωρίζεται σε τρία στάδια με βάση τις ψηφοφορίες που προβλέπονται από το Σύνταγμα.
Α) Στην πρώτη ψηφοφορία, ΠτΔ εκλέγεται όποιος συγκεντρώνει τα 2/3 του συνολικού αριθμού των βουλευτών ήτοι 200 βουλευτές, πλειοψηφία που είναι δύσκολο να επιτευχθεί εκτός βέβαια αν έχει προηγηθεί συμφωνία μεταξύ των κομμάτων.
Β) Αν δεν επιτευχθεί η πλειοψηφία των 2/3, επαναλαμβάνεται η ψηφοφορία μετά από 5 ημέρες. Πάλι απαιτείται κι εδώ η πλειοψηφία των 2/3 του όλου αριθμού των βουλευτών.
Γ) Εφόσον δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία και τη δεύτερη φορά, πέντε μέρες μετά τη δεύτερη πλειοψηφία πραγματοποιείται και τρίτη, στην οποία απαιτείται πλειοψηφία των 3/5 του όλου αριθμού των βουλευτών για να εκλεγεί κάποιος ΠτΔ. Στο στάδιο αυτό, η βουλή πιέζεται περισσότερο στην εκλογή κάτω από την απειλή της ενδεχόμενης διάλυσης.
Δεύτερη φάση εκλογής: Αν και στην τρίτη ψηφοφορία η βουλή δεν έχει καταφέρει να εκλέξει ΠτΔ, κατά το άρθρο 32 παρ. 4 του Συντάγματος, η βουλή διαλύεται μέσα σε δέκα μέρες και προκηρύσσονται εκλογές για ανάδειξη νέας βουλής η οποία οφείλει να εκλέξει Πρόεδρο ύστερα από τη συγκρότησή της σε σώμα. Και η δεύτερη φάση περιλαμβάνει τρεις και αυτή ψηφοφορίες και τρία είδη ψηφοφορίας.
Α) Η νέα βουλή προχωρά σε ψηφοφορία όπου απαιτείται η πλειοψηφία των 3/5 του όλου αριθμού των βουλευτών.
Β) Αν δεν επιτευχθεί η απαιτούμενη πλειοψηφία, η ψηφοφορία επαναλαμβάνεται μετά από 5 ημέρες και ΠτΔ εκλέγεται όποιος συγκεντρώνει την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των βουλευτών ήτοι 151 ψήφοι.
Γ) Αν δεν συγκεντρωθεί η απόλυτη πλειοψηφία τότε επαναλαμβάνεται η ψηφοφορία μετά από 5 ημέρες. Σε αυτή τη ψηφοφορία μεταξύ δύο πλειοψηφούντων εκλέγεται ΠτΔ όποιος συγκεντρώσει τη σχετική πλειοψηφία.
Στη δεύτερη φάση κύριο θέμα των εκλογών είναι η υποστήριξη ορισμένων υποψηφίων.

Δευτέρα 22 Σεπτεμβρίου 2014

ΑΠΑΡΡΙΘΜΗΣΗ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΟΧΥΡΩΜΕΝΩΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΩΝ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ





Ο Παύλος Κουντουριώτης ως ο πρώτος ΠτΔ της Ελλάδας
Το αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας συναντάται για πρώτη φορά ως θεσμός στο σώμα του Συντάγματος του 1924.  Ωστόσο με το Σύνταγμα του 1927 καθιερώθηκε εκ νέου ο ρόλος του, ο οποίος όμως περιοριζόταν στην άσκηση της εκτελεστικής εξουσίας. Ο θεσμός του Προέδρου της Δημοκρατίας καταργήθηκε το 1935 εξαιτίας της πολιτειακής μεταβολής (δικτατορία της 4ης Αυγούστου) και επανήλθε επί δικτατορίας των Συνταγματαρχών με το Σύνταγμα του 1968. Με το δεύτερο Σύνταγμα της Χούντας του 1973 δόθηκαν υπερεξουσίες στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας ο οποίος στο πρόσωπό του συγκέντρωνε πια όλη την δύναμη, καθιερώνοντας παράλληλα και θέση Αντιπροέδρου. Όμως, με το Σύνταγμα του 1975 ρυθμίστηκε εκ νέου ο ακριβής ρόλος του ΠτΔ και επιπλέον οι αρμοδιότητές του περιορίστηκαν σε μεγάλο βαθμό με την αναθεώρηση του Συντάγματος του 1986.  Σήμερα ο ρόλος του Προέδρου της Δημοκρατίας είναι περισσότερο συμβολικός και εθιμοτυπικός.
Η αναθεώρηση του Συντάγματος του 1986 αποτελεί σταθμό στην ιστορία του θεσμού του Προέδρου της Δημοκρατίας καθώς περιόρισε σε μεγάλο βαθμό τις αρμοδιότητες του. Οι σημαντικότερες από τις διατάξεις που τροποποιήθηκαν ήταν αυτές που αφορούσαν:
·        Τη δυνατότητα που διέθετε  ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας να διαλύσει τη βουλή σε περίπτωση που η σύνθεσή της εμφάνιζε δυσαρμονία προς το λαϊκό αίσθημα (προεδρική διάλυση).
·        Την τυποποίηση των χειρισμών του Προέδρου της Δημοκρατίας κατά το στάδιο της παύσης και της ανάδειξης της νέας κυβέρνησης ώστε να μην έχει πλέον καμία διακριτική ευχέρεια.
·        Την καθιέρωση του κανόνα της προσυπογραφής στο σύνολο σχεδόν των πράξεων του Προέδρου της Δημοκρατίας.
·        Την επίσημη επικοινωνία του με το λαό που πήρε την μορφή διαγγελμάτων η οποία υπόκειται σε προηγούμενη έγκριση του πρωθυπουργού.

Οι αρμοδιότητες του προέδρου της Δημοκρατίας κατηγοριοποιούνται σε συμβολικές, ρυθμιστικές, νομοθετικές, διοικητικές και δικαστικές και διέπονται από τον κανόνα του άρθρου 50 σύμφωνα με τον οποίο, «ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας δεν έχει άλλες αρμοδιότητες παρά μόνο όσες του απονέμουν ρητά το Σύνταγμα και οι νόμοι που είναι σύμφωνοι μ’ αυτό» και από τη ρήτρα του άρθρου 35 παρ. 1 σύμφωνα με την οποία «καμία πράξη του Προέδρου της Δημοκρατίας δεν ισχύει ούτε εκτελείται χωρίς την προσυπογραφή του αρμοδίου Υπουργού» εκτός από τις εξαιρέσεις που αναφέρονται περιοριστικά στην παράγραφο 2 του ίδιου άρθρου και είναι:
  •   Ο διορισμός πρωθυπουργού.
  •  Η ανάθεση διερευνητικής εντολής για σχηματισμό κυβέρνησης.
  •  Η διάλυση της βουλής αν δεν την προσυπογράψει όπως προβλέπεται ο πρωθυπουργός ή το υπουργικό συμβούλιο.
  •   Η αναπομπή ψηφισμένου νομοσχεδίου ή πρότασης νόμου.
  • Ο διορισμός του προσωπικού των υπηρεσιών της Προεδρίας της Δημοκρατίας.
 
  Σύμφωνα με το ισχύον σύνταγμα ο πρόεδρος της Δημοκρατίας:
1.      (άρθρο 30 παρ. 1) είναι ρυθμιστής του Πολιτεύματος
2.      (άρθρο 35 παρ. 2) διορίζει το προσωπικό της προεδρίας της δημοκρατίας
3.      (άρθρο 36 παρ. 1) εκπροσωπεί διεθνώς το κράτος, κηρύσσει πόλεμο, συνομολογεί συνθήκες ειρήνης, συμμαχίας, οικονομικής συνεργασίας και συμμετοχής σε διεθνείς οργανισμούς ή ενώσεις
4.   (άρθρο 37 παρ. 1) διορίζει τον πρωθυπουργό (χωρίς προσυπογραφή κατά άρθρο 35 παρ. 2) και με πρότασή του, διορίζει και παύει λοιπά μέλη κυβέρνησης και υφυπουργούς
5.      (άρθρο 37 παρ. 2, 3 και 4) αναθέτει διερευνητική εντολή προκειμένου να διακριβωθεί η δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης που να απολαμβάνει της εμπιστοσύνη της βουλής
6.      (άρθρο 38 παρ. 1) απαλλάσσει την κυβέρνηση από τα καθήκοντά της αν αυτή παραιτηθεί ή απολέσει την εμπιστοσύνη της βουλής
7.      (άρθρο 40 παρ. 1) συγκαλεί τη βουλή σε σύνοδο τακτικά μία φορά το χρόνο και έκτακτα όταν αυτός το κρίνει εύλογο και  κηρύσσει την έναρξη και τη λήξη κάθε βουλευτικής συνόδου αυτοπροσώπως ή δια του πρωθυπουργού
8.      (άρθρο 40 παρ. 2, 3) αναστέλλει τις εργασίες της βουλευτικής συνόδου μόνο μία φορά κατά την ίδια βουλευτική σύνοδο
9.      διαλύει τη βουλή και προκηρύσσει εκλογές (άρθρο 37 παρ. 3) εάν δεν τελεσφορήσουν οι διερευνητικές εντολές και έχει διακριβωθεί αδυναμία σχηματισμού βιώσιμης κυβέρνησης, (άρθρο 41 παρ. 1) εάν έχουν καταψηφιστεί από τη βουλή δύο κυβερνήσεις και η σύνθεσή της δεν εξασφάλιζε κυβερνητική σταθερότητα και (άρθρο 41 παρ. 2) για ανανέωση λαϊκής εντολής ή προκειμένου να αντιμετωπιστεί εθνικό θέμα εξαιρετικής σημασίας μετά από πρόταση της κυβέρνησης που έχει ψήφο εμπιστοσύνης της βουλής
10. (άρθρο 42 παρ. 1) εκδίδει και δημοσιεύει τους νόμους που ψηφίζει η βουλή μέσα σε ένα μήνα από τη ψήφισή τους
11. (άρθρο 42 παρ 1, 2) αναπέμπει ψηφισμένο νόμο στη βουλή εντός μηνός από τη ψήφισή του το οποίο πρέπει να συνοδεύεται από έκθεση των λόγων της διαφωνίας του ΠτΔ με το νομοσχέδιο
12. εκδίδει κανονιστικά διατάγματα(άρθρο 43 παρ. 1) αναγκαία για την εκτέλεση των νόμων, (άρθρο 43 παρ. 2) με ειδική εξουσιοδότηση νόμου, (άρθρο 43 παρ. 4) για τη ρύθμιση θεμάτων που καθορίζονται σε νόμους πλαίσια, πάντοτε με τη σύμπραξη του αρμοδίου υπουργού
13. εκδίδει πράξεις νομοθετικού περιεχομένου (άρθρο 44 παρ. 1) σε έκτακτες περιπτώσεις επείγουσας και απρόβλεπτης ανάγκης και (άρθρο 48 παρ. 5) σε περίπτωση πολέμου, επιστράτευσης εξαιτίας εξωτερικών κινδύνων ή άμεσης απειλής της εξωτερικής ασφάλειας για να αντιμετωπιστούν επείγουσες ανάγκες και να αποκατασταθεί ταχύτερα η λειτουργία των συνταγματικών θεσμών
14. (άρθρο 44 παρ. 2) προκηρύσσει δημοψήφισμα για κρίσιμα εθνικά θέματα μετά από πρόταση του υπουργικού συμβουλίου και απόφαση της βουλής που λαμβάνεται με απόλυτη πλειοψηφία του όλου αριθμού των βουλευτών
15. (άρθρο 44 παρ. 2) προκηρύσσει δημοψήφισμα για ψηφισμένο νομοσχέδιο που αφορά σε σοβαρό κοινωνικό θέμα με διάταγμα που προσυπογράφεται από τον πρόεδρο της βουλής, εφόσον έχει προταθεί από τα 2/5 των βουλευτών και έχει ψηφισθεί από τα 3/5 των βουλευτών
16. (άρθρο 44 παρ. 3) απευθύνει διαγγέλματα προς το λαό σε εντελώς εξαιρετικές περιπτώσεις μετά από σύμφωνη γνώμη του πρωθυπουργού
17. (άρθρο 45) είναι ο αρχηγός των ενόπλων δυνάμεων της χώρας και απονέμει τους βαθμούς σε όσους υπηρετούν σε αυτές
18. (άρθρο 46 παρ. 1) διορίζει και παύει τους δημοσίους υπαλλήλους εκτός από τις εξαιρέσεις που ορίζει ο νόμος
19. (άρθρο 46 παρ. 2) απονέμει τα προβλεπόμενα παράσημα σε ημεδαπούς και αλλοδαπούς
20. (άρθρο 47 παρ. 1) μπορεί να χαρίζει, να μετατρέπει ή να μετριάζει τις ποινές που επιβάλλονται από τα δικαστήρια και να αίρει τις κάθε είδους έννομες συνέπειες των ποινών (απονομή χάριτος)
21. (άρθρο 47 παρ. 2) απονέμει χάρη σε υπουργό που καταδικάσθηκε κατά το άρθρο 86 του Συντάγματος
22. (άρθρο 48 παρ. 1) θέτει σε εφαρμογή το νόμο για την κατάσταση πολιορκίας σε περίπτωση πολέμου, επιστράτευσης ή άμεσης απειλής της εθνικής ασφάλειας